Din utbildning - Ditt jobb - Din framtid

Sök och hitta din utbildning

Välj ort
Välj typ
Välj ämne

Hämtar innehåll...

Saknas din ort?
Ale
Alingsås
Alvesta
Arboga
Arvidsjaur
Arvika
Askersund
Avesta
Bengtsfors
Bjurholm
Boden
Borlänge
Borås
Bromölla
Dals-Ed
Degerfors
Dorotea
Eda
Emmaboda
Eskilstuna
Eslöv
Essunga
Fagersta
Falkenberg
Falköping
Falun
Filipstad
Finspång
Flen
Forshaga
Gagnef
Gnosjö
Gotland
Gullspång
Gällivare
Gävle
Göteborg
Hallstahammar
Halmstad
Heby
Hedemora
Helsingborg
Hudiksvall
Hylte
Håbo
Härnösand
Hässleholm
Höganäs
Höör
Jokkmokk
Jönköping
Kalix
Kalmar
Karlsborg
Karlshamn
Karlskoga
Karlskrona
Karlstad
Katrineholm
Kil
Kiruna
Kisa
Knivsta
Kramfors
Kristianstad
Kristinehamn
Kumla
Kungsbacka
Kungälv
Köping
Landskrona
Laxå
Leksand
Lenhovda
Lessebo
Lilla Edet
Linköping
Ljusdal
Ljusnarsberg
Luleå
Lund
Lycksele
Malmö
Malå
Mariestad
Mellerud
Motala
Norberg
Nordmaling
Norrköping
Norsjö
Nybro
Nyköping
Nässjö
Olofström
Oxelösund
Pajala
Piteå
Robertsfors
Ronneby
Rättvik
Sala
Sandviken
Sjöbo
Skellefteå
Skene
Skurup
Skövde
Sollefteå
Sorsele
Stenungsund
Stockholm
Stockholm - Alvik
Stockholm - Botkyrka kommun
Stockholm - Danderyd kommun
Stockholm - Haninge kommun
Stockholm - Huddinge kommun
Stockholm - Järfälla kommun
Stockholm - Kista
Stockholm - Lidingö kommun
Stockholm - Medborgarplatsen
Stockholm - Nacka kommun
Stockholm - Norrtälje kommun
Stockholm - Nykvarn kommun
Stockholm - Nynäshamn kommun
Stockholm - Salem kommun
Stockholm - Sigtuna kommun
Stockholm - Sollentuna kommun
Stockholm - Solna kommun
Stockholm - Sundbyberg kommun
Stockholm - Södertälje kommun
Stockholm - Tyresö kommun
Stockholm - Täby kommun
Stockholm - Upplands Väsby kommun
Stockholm - Upplands-Bro kommun
Stockholm - Vallentuna kommun
Stockholm - Vaxholm kommun
Stockholm - Värmdö kommun
Stockholm - Älvsjö
Stockholm - Österåker kommun
Storfors
Storuman
Strömstad
Strömsund
Sundsvall
Sunne
Svedala
Svenljunga
Sölvesborg
Tanum
Tidaholm
Tierp
Timrå
Tingsryd
Tjörn
Trelleborg
Trollhättan
Töreboda
Uddevalla
Ulricehamn
Umeå
Uppsala
Valdemarsvik
Vansbro
Varberg
Vilhelmina
Vindeln
Vänersborg
Vännäs
Västervik
Västerås
Växjö
Ystad
Åmål
Årjäng
Åsele
Åtvidaberg
Älvdalen
Älvsbyn
Örebro
Örnsköldsvik
Östersund
Östhammar
Övertorneå
Arbetsförmedlingstjänst
Arbetsmarknadsutbildning
Komvux - Grundläggande
Komvux - Vuxenutbildning
Komvux - Yrkesutbildning
New in Sweden - SFI och Integration
Yrkeshögskoleutbildning
Affärsutveckling och ledarskap
Barn och fritid
Butik, administration och personal
Bygg och måleri
Data, IT och teknik
Ekonomi och juridik
Förberedande och orienterande
Företagsutbildning
Gymnasiearbete
Hotell och turism
Humaniora och samhällsvetenskap
Inköp och logistik
Lärling
Marknadsföring och försäljning
Matematik och naturvetenskap
Media och kommunikation
Restaurang och livsmedel
SFI
Språk
Svets- och plåtteknik
Transport och fastighet
Trädgård
Vård och omsorg

Kvalitet Grundläggande vuxenutbildning


Grundläggande vuxenutbildning

 

Funktionell kvalitet

Cirkeldiagrammet presenterar det totala inflödet och utflödet av elever i våra grundläggande utbildningar och utgår från parametrarna Ej påbörjade, Avbrott, Betyg A-E, Betyg F samt streck. Glädjande går det att utläsa att hela 66 procent av eleverna som påbörjat sin utbildning genomför kursen och tar ett godkänt betyg. Under 2016 var denna andel cirka 54 procent. Vi har även lyckats sänka andelen avbrott respektive de som ej påbörjar sin kurs. 

Den grundläggande vuxenutbildningen har prioriterats under året och man har i vissa närlärandeprojekt sett över antalet erbjudna lektionstimmar för exempelvis SVA och matte och prioriterat dessa i schemaläggningen. Resultatet av denna satsning är att elever på flexutbildningar får ett högre antal lektionstimmar än vad avtalet erbjuder som minimigräns i de stora ämnena, vilket vi tror har bidragit till att fler lyckats att slutföra sin utbildning.

Vidare kan vi även se en förbättring i andelen godkända betyg. En orsak till den positiva utvecklingen av andel godkända betyg tros vara de nya kursversionerna som togs fram när de nationella delkurserna trädde i kraft 1 januari 2017, de är bättre anpassade utifrån dagens målgrupp än vad de gamla kursversionerna var. Vidare finns det en tydligare koppling mellan SFI-kurserna och de grundläggande svenskkurserna, vilket vi tror har underlättat övergången för många av våra elever och vi ser därmed färre avbrott.  Det gjordes även en satsning på kurserna ur ett språkutvecklande perspektiv då det infördes fler men kortare uppdrag vilket också kan ha haft en positiv påverkan på genomströmningen. 

Upplevd kvalitet

Den upplevda kvaliteten har som mål att våra elever ska vara nöjda med den verksamhet vi erbjuder och utgår från elevernas respons på vår verksamhet.  Upplevd kvalitet redovisas med hjälp av nyckeltalen nöjdhet- och rekommendationsgrad. 

 


Vi ser en förbättring av resultaten som rör lärare och övrig personal, vilket kan vara ett resultat av en tätare lärarkontakt genom fler men kortare uppdrag eller ett resultat av satsningen på utökat läraruppdrag i några stora avtal, riktat specifikt mot elever på grundläggande nivå. Vi har idag mycket engagerade lärare inom både distans- och närlärandet på grundläggande nivå – lärare som gör skillnad för varje elev de möter. En förklaring till den något lägre nöjdheten tros vara bland annat att vi under året har haft en del tekniska problem med vår lärplattform, av vilka en del uppstod när vi lanserade ett nytt mer användarvänligt gränssnitt. Förhoppningen är att nu när förbättringarna är implementerade så ska de medverka till att den upplevda kvaliteten blir högre i nästa mätning. 

Ändamålsenlig kvalitet

Den ändamålensliga kvaliteten följs upp genom att elever som avslutat sina studier hos oss kontaktas minst sex månader efter sitt avslut. Syftet med undersökningen är att undersöka vad våra elever/deltagares nästa steg blir efter avslutad utbildning/aktivitet i ett lite längre perspektiv. Därmed tittar vi primärt på vilken typ av sysselsättning våra elever har 6-12 månader efter avslutade studier hos oss. 



 

 

Förbättringsinitiativ

  • Synliggöra de individuella studieplanerna och ISP-samtalens betydelse för utbildningen. 
  • Ett utvecklat kollegialt lärande och samsyn i bedömningen inom ramen för våra ämneslag
  • Ge eleverna ökade möjligheter till att påverka arbetsformerna genom exempelvis valbara redovisningsformer i uppdrag 
  • Arbeta med motiverande insatser i syfte att öka elevernas nöjdhet med sin egen arbetsinsats. 
  • Genomföra ännu fler satsningar på språkutvecklande arbetssätt inom ramen för kurserna samt språkstödjande aktiviteter i handledning
  • Fortsätta utveckla det kollegiala lärandet med särskilt fokus på grundläggande vuxenutbildning inom ämneslagen.