Din utbildning - Ditt jobb - Din framtid

Sök och hitta din utbildning

Välj ort
Välj typ
Välj ämne

Hämtar innehåll...

Saknas din ort?
Ale
Alingsås
Alvesta
Arboga
Arvidsjaur
Arvika
Askersund
Avesta
Bengtsfors
Bjurholm
Boden
Borlänge
Borås
Bromölla
Dals-Ed
Degerfors
Dorotea
Eda
Emmaboda
Eskilstuna
Eslöv
Essunga
Fagersta
Falkenberg
Falköping
Falun
Filipstad
Finspång
Flen
Forshaga
Gagnef
Gislaved
Gnosjö
Gotland
Gullspång
Gällivare
Gävle
Göteborg
Hallstahammar
Halmstad
Heby
Hedemora
Helsingborg
Hudiksvall
Hylte
Håbo
Härnösand
Höganäs
Höör
Jokkmokk
Jönköping
Kalix
Kalmar
Karlsborg
Karlshamn
Karlskoga
Karlskrona
Karlstad
Katrineholm
Kil
Kiruna
Kisa
Knivsta
Kramfors
Kristianstad
Kristinehamn
Kumla
Kungsbacka
Kungälv
Köping
Landskrona
Laxå
Leksand
Lenhovda
Lessebo
Lilla Edet
Linköping
Ljusdal
Ljusnarsberg
Luleå
Lund
Lycksele
Malmö
Malå
Mariestad
Mellerud
Motala
Norberg
Nordmaling
Norrköping
Norsjö
Nybro
Nyköping
Nässjö
Olofström
Oxelösund
Pajala
Piteå
Robertsfors
Ronneby
Rättvik
Sala
Sandviken
Sjöbo
Skellefteå
Skene
Skurup
Skövde
Sollefteå
Sorsele
Stenungsund
Stockholm
Stockholm - Alvik
Stockholm - Botkyrka kommun
Stockholm - Danderyd kommun
Stockholm - Haninge kommun
Stockholm - Huddinge kommun
Stockholm - Järfälla kommun
Stockholm - Kista
Stockholm - Lidingö kommun
Stockholm - Medborgarplatsen
Stockholm - Nacka kommun
Stockholm - Norrtälje kommun
Stockholm - Nykvarn kommun
Stockholm - Nynäshamn kommun
Stockholm - Salem kommun
Stockholm - Sigtuna kommun
Stockholm - Sollentuna kommun
Stockholm - Solna kommun
Stockholm - Sundbyberg kommun
Stockholm - Södertälje kommun
Stockholm - Tyresö kommun
Stockholm - Täby kommun
Stockholm - Upplands Väsby kommun
Stockholm - Upplands-Bro kommun
Stockholm - Vallentuna kommun
Stockholm - Vaxholm kommun
Stockholm - Värmdö kommun
Stockholm - Älvsjö
Stockholm - Österåker kommun
Storfors
Storuman
Strömstad
Strömsund
Sundsvall
Sunne
Svedala
Svenljunga
Sölvesborg
Tanum
Tidaholm
Tierp
Timrå
Tingsryd
Tjörn
Trelleborg
Trollhättan
Töreboda
Uddevalla
Ulricehamn
Umeå
Uppsala
Valdemarsvik
Vansbro
Varberg
Vilhelmina
Vindeln
Vänersborg
Vännäs
Västervik
Västerås
Växjö
Ystad
Åmål
Årjäng
Åsele
Åtvidaberg
Älvdalen
Älvsbyn
Örebro
Örnsköldsvik
Östersund
Östhammar
Övertorneå
Arbetsförmedlingstjänst
Arbetsmarknadsutbildning
Komvux - Grundläggande
Komvux - Vuxenutbildning
Komvux - Yrkesutbildning
New in Sweden - SFI och Integration
Yrkeshögskoleutbildning
Affärsutveckling och ledarskap
Barn och fritid
Butik, administration och personal
Bygg och måleri
Data, IT och teknik
Ekonomi och juridik
Förberedande och orienterande
Företagsutbildning
Gymnasiearbete
Hotell och turism
Humaniora och samhällsvetenskap
Inköp och logistik
Lärling
Marknadsföring och försäljning
Matematik och naturvetenskap
Media och kommunikation
Restaurang och livsmedel
SFI
Språk
Svets- och plåtteknik
Transport och fastighet
Trädgård
Vård och omsorg

Kvalitet Gymnasial vuxenutbildning

Gymnasial vuxenutbildning

 

Funktionell kvalitet

Funktionell kvalitet inom Hermods vuxenutbildning följs upp på flertalet olika vis vid flera mätpunkter under året och fokuserar på elevens resultat samt måluppfyllelse. Nedan ser vi  andelen godkända betyg i förhållande till satta betyg samt andelen elever som fullföljer utbildningen.  Hermods statistik bygger på data utifrån satta betyg och registrerade avbrott under perioden 1 januari till 31 december 2017. 

Satsningar på formativ bedömning, fler inspelade webblektioner i kurserna och en tydlig ansvarsfördelning och policy för extra anpassningar och särskilt stöd är några förklaringar till ökningen. 

Vi kommer att fortsätta arbeta med att synliggöra lärandet genom den formativa bedömningen och utveckla arbetssätten för introduktion, undervisningen på skolan och via webben, samt uppföljning av elevernas kunskapsutveckling och studieresultat för att öka andelen godkända betyg och genomströmningen. Detta språkutvecklande arbetssätt ska genomsyra samtliga ämnesområden.

 

Upplevd kvalitet

Den upplevda kvaliteten har som mål att våra elever ska vara nöjda med den verksamhet vi erbjuder och utgår från elevernas respons på vår verksamhet.  Upplevd kvalitet redovisas med hjälp av nyckeltalen nöjdhet- och rekommendationsgrad. 

Målet med den upplevda kvaliteten är att alla elever ska vara nöjda med den utbildning vi erbjuder. Undersökningen visar på fortsatt goda resultat. Vidare går det att se att distansdelen har något lägre resultat än närlärandeprojekten. vilket gör att vi under 2018 kommer att satsa på en tydligare och mer riktad uppföljning av våra distansprojekt. 

En förklaring till den något lägre nöjdheten är att det går att se en växande målgrupp elever som upplever att det är svårt att ta till sig kursmaterial i skriftlig form, exempelvis elever med andra modersmål än svenska.

Ändamålsenlig kvalitet

Den ändamålensliga kvaliteten följs upp genom att elever som avslutat sina studier hos oss kontaktas minst sex månader efter att de har slutat hos oss. Syftet med undersökningen är att undersöka vad våra elever/deltagares nästa steg blir efter avslutad utbildning/aktivitet i ett lite längre perspektiv.


 

Förbättringsinitiativ

  • Synliggöra de individuella studieplanerna och ISP-samtalens betydelse för utbildningen. 
  • Ett utvecklat kollegialt lärande och samsyn i bedömningen inom ramen för våra ämneslag
  • Ge eleverna ökade möjligheter till att påverka arbetsformerna genom exempelvis valbara redovisningsformer i uppdrag 
  • Arbeta med motiverande insatser i syfte att öka elevernas nöjdhet med sin egen arbetsinsats. 
  • Genomföra ännu fler satsningar på språkutvecklande arbetssätt inom ramen för kurserna samt språkstödjande aktiviteter i handledning