Din utbildning - Ditt jobb - Din framtid

Sök och hitta din utbildning

Välj ort
Välj typ
Välj ämne

Hämtar innehåll...

Saknas din ort?
Ale
Alingsås
Alvesta
Arboga
Arvidsjaur
Arvika
Askersund
Avesta
Bengtsfors
Bjurholm
Boden
Borlänge
Borås
Bromölla
Dals-Ed
Degerfors
Dorotea
Eda
Emmaboda
Eskilstuna
Eslöv
Essunga
Fagersta
Falkenberg
Falköping
Falun
Filipstad
Finspång
Flen
Forshaga
Gagnef
Gnosjö
Gotland
Gullspång
Gällivare
Gävle
Göteborg
Hallstahammar
Halmstad
Heby
Hedemora
Helsingborg
Hudiksvall
Hylte
Håbo
Härnösand
Hässleholm
Höganäs
Höör
Jokkmokk
Jönköping
Kalix
Kalmar
Karlsborg
Karlshamn
Karlskoga
Karlskrona
Karlstad
Katrineholm
Kil
Kiruna
Kisa
Knivsta
Kramfors
Kristianstad
Kristinehamn
Kumla
Kungsbacka
Kungälv
Köping
Landskrona
Laxå
Leksand
Lenhovda
Lessebo
Lilla Edet
Linköping
Ljusdal
Ljusnarsberg
Luleå
Lund
Lycksele
Malmö
Malå
Mariestad
Mellerud
Motala
Norberg
Nordmaling
Norrköping
Norsjö
Nybro
Nyköping
Nässjö
Olofström
Oxelösund
Pajala
Piteå
Robertsfors
Ronneby
Rättvik
Sala
Sandviken
Sjöbo
Skellefteå
Skene
Skurup
Skövde
Sollefteå
Sorsele
Stenungsund
Stockholm
Stockholm - Alvik
Stockholm - Botkyrka kommun
Stockholm - Danderyd kommun
Stockholm - Haninge kommun
Stockholm - Huddinge kommun
Stockholm - Järfälla kommun
Stockholm - Kista
Stockholm - Lidingö kommun
Stockholm - Medborgarplatsen
Stockholm - Nacka kommun
Stockholm - Norrtälje kommun
Stockholm - Nykvarn kommun
Stockholm - Nynäshamn kommun
Stockholm - Salem kommun
Stockholm - Sigtuna kommun
Stockholm - Sollentuna kommun
Stockholm - Solna kommun
Stockholm - Sundbyberg kommun
Stockholm - Södertälje kommun
Stockholm - Tyresö kommun
Stockholm - Täby kommun
Stockholm - Upplands Väsby kommun
Stockholm - Upplands-Bro kommun
Stockholm - Vallentuna kommun
Stockholm - Vaxholm kommun
Stockholm - Värmdö kommun
Stockholm - Älvsjö
Stockholm - Österåker kommun
Storfors
Storuman
Strömstad
Strömsund
Sundsvall
Sunne
Svedala
Svenljunga
Sölvesborg
Tanum
Tidaholm
Tierp
Timrå
Tingsryd
Tjörn
Trelleborg
Trollhättan
Töreboda
Uddevalla
Ulricehamn
Umeå
Uppsala
Valdemarsvik
Vansbro
Varberg
Vilhelmina
Vindeln
Vänersborg
Vännäs
Västervik
Västerås
Växjö
Ystad
Åmål
Årjäng
Åsele
Åtvidaberg
Älvdalen
Älvsbyn
Örebro
Örnsköldsvik
Östersund
Östhammar
Övertorneå
Arbetsförmedlingstjänst
Arbetsmarknadsutbildning
Komvux - Grundläggande
Komvux - Vuxenutbildning
Komvux - Yrkesutbildning
New in Sweden - SFI och Integration
Yrkeshögskoleutbildning
Affärsutveckling och ledarskap
Barn och fritid
Butik, administration och personal
Bygg och måleri
Data, IT och teknik
Ekonomi och juridik
Förberedande och orienterande
Företagsutbildning
Gymnasiearbete
Hotell och turism
Humaniora och samhällsvetenskap
Inköp och logistik
Lärling
Marknadsföring och försäljning
Matematik och naturvetenskap
Media och kommunikation
Restaurang och livsmedel
SFI
Språk
Svets- och plåtteknik
Transport och fastighet
Trädgård
Vård och omsorg

Kvalitet SFI och integration

Kommunal vuxenutbildning - svenska för invandrare

SFI (svenska för invandrare) är en grundutbildning i det svenska språket. Hermods är idag en av Sveriges största privata leverantör inom SFI. Vår målsättning är att vi utifrån elevernas individuella förutsättningar ska bidra till språkutveckling samt skapa förutsättningar för elevernas etablering i samhället och på arbetsmarknaden

Funktionell kvalitet
För att mäta den funktionella kvaliteten använder vi oss främst av antal timmar till betyg jämfört med rikssnitt, alltså genomströmning. Statistiken för riket släpar alltid ett år, vilket gör att det nu endast finns siffror från år 2015 och 2016 att jämföra sig med. Vidare är det viktigt att det finns en medvetenhet om att genomströmningen endast är en del i att mäta den funktionella kvaliteten av utbildningen. 

Hermods redovisade i slutet av 2017 ett snitt på 271 närvarotimmar till betyg. Detta är något högre snitt än föregående år. Eftersom antalet individer som studerar SFI hos oss har fördubblats under den senare tiden så har vi också idag fler individer som studerar på nybörjarnivåerna. Vi har också sett att vi idag har fler elever med kortare studiebakgrund från sina hemländer än tidigare, vilket också har bidragit till att fler elever behöver olika former av individanpassning, modersmåls- och extra stöd som också har resulterat i fler närvarotimmar.

Antal veckor till betyg är ett annat utvärderingsmått som används för genomströmningen inom SFI. Ovan kan vi se att Hermods har en veckas kortare studietid till betyg i jämförelse med riket. Sätts detta i relation till timmar till betyg är en slutsats att dra att Hermods har en intensivare undervisning med fler timmar i skolan per vecka. Med ett större antal timmar per vecka koncentreras ju elevens tid till språk vilket vi anser effektiviserar inlärningen. 

Under 2017 har vi också arbetat med att förbättra närvaron på våra SFI-utbildningar, vilket har börjat ge resultat under hösten då vi kan se att fler projekt närmar sig eller uppnår 70 procent genomsnittlig närvaro per månad. Det lyckades vi med tack vare tydlig kommunikation med eleverna, ännu fler specialanpassade scheman och lektioner som än mer utgår från elevernas behov. 

Upplevd kvalitet

Den upplevda kvaliteten har som mål att våra elever ska vara nöjda med den verksamhet vi erbjuder och utgår från elevernas svar på de deltagarenkäter som vi genomför två gånger om året. Upplevd kvalitet redovisas med hjälp av nyckeltalen nöjdhet- och rekommendationsgrad.  

 

Den upplevda kvaliteten fortsätter att gå framåt och de tre senaste mätningarna har visat på ökat resultat. Resultaten har de tre senaste mätningarna stadigt gått framåt, vilket visar på att vi har lyckats hantera volymökningen väl och att vi fortsättningsvis har en god studiemiljö där våra elever trivs. Resultaten för alla frågor i enkäten har gått framåt under året, vi ser mycket positivt på detta då vi också har omkring tusen fler svar i höstens undersökning jämfört med vårens. 

Ändamålsenlig kvalitet

Den ändamålensliga kvaliteten följs upp genom att en enkät skickas ut till elever minst sex månader efter att de har avslutat sina studier hos oss. Syftet med undersökningen är att undersöka vad våra elever/deltagares nästa steg blir efter avslutad utbildning/aktivitet i ett lite längre perspektiv. 

Resultaten kommer att uppdateras under våren 2018. 

Förbättringsinitiativ 

  • Tydliggöra individuella studieplaner för elever i förhållande till individuellt satta studiemål och kursmål 
  • Arbeta med motiverande insatser i syfte att öka elevernas nöjdhet med sin egen arbetsinsats. 
  • Arbeta med att utveckla yrkesinfärgningen på SFIs kombinationsutbildningar
  • Fortsätta anpassningen av kurserna i vår lärplattform utifrån de nya kursplanerna med tydligare inriktning mot studieväg samt utifrån nya och växande målgrupper 
  • Öka rekommendationsgrad, genom att skapa nöjdare elever