Din utbildning - Ditt jobb - Din framtid

Sök och hitta din utbildning

Välj ort
Välj typ
Välj ämne

Hämtar innehåll...

Saknas din ort?
Ale
Alingsås
Alvesta
Arboga
Arvidsjaur
Arvika
Askersund
Avesta
Bengtsfors
Bjurholm
Boden
Borlänge
Borås
Bromölla
Dals-Ed
Degerfors
Dorotea
Eda
Emmaboda
Eskilstuna
Eslöv
Essunga
Fagersta
Falkenberg
Falköping
Falun
Filipstad
Finspång
Flen
Forshaga
Gagnef
Gislaved
Gnosjö
Gotland
Gullspång
Gällivare
Gävle
Göteborg
Hallstahammar
Halmstad
Haparanda
Heby
Hedemora
Helsingborg
Hudiksvall
Hylte
Håbo
Härnösand
Höganäs
Höör
Jokkmokk
Jönköping
Kalix
Kalmar
Karlsborg
Karlshamn
Karlskoga
Karlskrona
Karlstad
Katrineholm
Kil
Kiruna
Kisa
Knivsta
Kramfors
Kristianstad
Kristinehamn
Krokom
Kumla
Kungsbacka
Kungälv
Köping
Landskrona
Laxå
Leksand
Lenhovda
Lessebo
Lilla Edet
Linköping
Ljusdal
Ljusnarsberg
Luleå
Lund
Lycksele
Malmö
Malå
Mariestad
Mellerud
Motala
Norberg
Nordmaling
Norrköping
Norsjö
Nybro
Nyköping
Nässjö
Olofström
Oxelösund
Pajala
Piteå
Ragunda
Robertsfors
Ronneby
Rättvik
Sala
Sandviken
Sjöbo
Skellefteå
Skene
Skurup
Skövde
Sollefteå
Sorsele
Stenungsund
Stockholm
Stockholm - Alvik
Stockholm - Botkyrka kommun
Stockholm - Danderyd kommun
Stockholm - Haninge kommun
Stockholm - Huddinge kommun
Stockholm - Järfälla kommun
Stockholm - Kista
Stockholm - Lidingö kommun
Stockholm - Medborgarplatsen
Stockholm - Nacka kommun
Stockholm - Norrtälje kommun
Stockholm - Nykvarn kommun
Stockholm - Nynäshamn kommun
Stockholm - Salem kommun
Stockholm - Sigtuna kommun
Stockholm - Sollentuna kommun
Stockholm - Solna kommun
Stockholm - Sundbyberg kommun
Stockholm - Södertälje kommun
Stockholm - Tyresö kommun
Stockholm - Täby kommun
Stockholm - Upplands Väsby kommun
Stockholm - Upplands-Bro kommun
Stockholm - Vallentuna kommun
Stockholm - Vaxholm kommun
Stockholm - Värmdö kommun
Stockholm - Älvsjö
Stockholm - Österåker kommun
Storfors
Storuman
Strömstad
Strömsund
Sundsvall
Sunne
Svedala
Svenljunga
Sölvesborg
Tanum
Tidaholm
Tierp
Timrå
Tingsryd
Tjörn
Trelleborg
Trollhättan
Töreboda
Uddevalla
Ulricehamn
Umeå
Uppsala
Valdemarsvik
Vansbro
Varberg
Vilhelmina
Vindeln
Vänersborg
Vännäs
Värnamo
Västervik
Västerås
Växjö
Ystad
Åmål
Åre
Årjäng
Åsele
Åtvidaberg
Älvdalen
Älvsbyn
Örebro
Örnsköldsvik
Östersund
Östhammar
Övertorneå
Arbetsförmedlingstjänst
Arbetsmarknadsutbildning
Komvux - Grundläggande
Komvux - Vuxenutbildning
Komvux - Yrkesutbildning
New in Sweden - SFI och Integration
Yrkeshögskoleutbildning
Affärsutveckling och ledarskap
Barn och fritid
Butik, administration och personal
Bygg och måleri
Data, IT och teknik
Ekonomi och juridik
Förberedande och orienterande
Företagsutbildning
Gymnasiearbete
Hotell och turism
Humaniora och samhällsvetenskap
Inköp och logistik
Lärling
Marknadsföring och försäljning
Matematik och naturvetenskap
Media och kommunikation
Restaurang och livsmedel
SFI
Språk
Svets- och plåtteknik
Transport och fastighet
Trädgård
Vård och omsorg

Emilia Dunfelt

Hermods Distansgymnasium blev räddnignen för Emilia 

Namn: Emilia Dunfelt
Ålder: 20 år

Studerat: Hermods Distansgymnasium
 

Emilia fick leukemi när hon var 16 år och kunde inte gå på ett vanligt gymnasium. Hermods Distansgymnasium blev hennes räddning där hon kunde läsa i sin egen takt och på distans. Under sin gymnasietid återuppväcktes hennes intresse för matematik vilket ledde till två priser i två olika matematiska tävlingar 2018. 

 

Hade det inte varit för Hermods Distansgymnasium så hade jag nog inte gått ut gymnasiet. Jag kunde läsa i min egen takt och det gjorde att jag kunde ta examen.

 

Hur kommer det säg att du började läsa på Hermods Distansgymnasium?

- Jag fick leukemi när jag var 16 år vilket innebar att jag inte kunde gå på ett vanligt gymnasium. Jag hittade Hermods Distansgymnasium som är ett gymnasium för svenska ungdomar som bor utomlands. Det bästa alternativet för mig var att studera på distans så vi pratade med kommunen som gjorde ett undantag och lät mig studera där.

Hur fungerade det att läsa gymnasiet på distans?

- Distansupplägget passade mig väldigt bra eftersom jag trivs med att arbeta självständigt och i min egen takt. Ibland läste jag en kurs i taget och ibland flera kurser samtidigt. När jag var klar med en kurs gjorde jag en examination i ämnet och gick sedan vidare till nästa kurs.

Hur ser kontakten med lärare och kurskamrater ut?

- Det finns ett kursforum där man kan få kontakt med lärare och elever över nätet. Den mesta kontakten skedde i samband med examinationerna som var väldigt trevliga.

Berätta om ditt gymnasiearbete?

- Min sista kurs på Hermods var gymnasiearbetet. Jag visste redan tidigt att jag ville skriva om ämnet matematik men visste inte vilken inriktning jag ville ha. Matematik är ett stort ämne och jag kände att jag måste skriva om något som jag kan hantera. Min handledare tipsade mig att titta på Stockholms universitets hemsida där de lägger upp förslag på ämnen inför gymnasiearbeten. Jag fastnade för pythagoreiska taltripplar. Pythagoras sats kände jag igen sen grundskolan men det här ämnet var nytt för mig. Jag valde en lite annorlunda vinkling än den som Stockholm universitet gav förslag på. Jag fokuserade mer på hur dessa taltripplar konstrueras.

Berätta om matematiktävlingen som du vann med ditt arbete?

- Matematiska Institutionen på Stockholms universitet anordnar varje år en tävling för gymnasieelever som skriver projektarbete eller gymnasiearbete i ämnet matematik. Tävlingen utser den bästa matematiska texten.

- Min handledare, Andreas, uppmuntrade mig att skicka in mitt arbete som bidrag. Jag hade en liten förhoppning om att det kanske skulle uppskattas men trodde inte alls att jag skulle vinna. De ansåg att mitt arbete var väldigt välskrivet och att jag hade ett passande ämne för ett gymnasiearbete som var lätt att förstå och ta till sig.

Vad kände du när du fick veta att du hade vunnit tävlingen?

- Det var helt overkligt. Jag trodde först inte att det var sant. Det var i en paus mellan två föreläsningar på universitetet som jag fick beskedet. Jag flög upp och rusade ut ur klassrummet av all glädje. Det är extra roligt att jag nu studerar matematik på Stockholms universitet.

Vad har priset inneburit för dig?

- Det har framförallt hjälpt mitt självförtroende. Jag har alltid suttit med matematiken på egen hand och har inte haft någon att diskutera den med. Vinsten gjorde att jag fick en bekräftelse på att detta var värt något och att jag bör fortsätta med det.

Emilias lärare och handledare för arbetet, Andreas Josefsson, blev inte förvånad när han fick reda på att hon hade vunnit priset.

-Jag visste att hon skulle klara det. Hon är ett riktigt mattesnille, det såg jag redan när hon började hos oss. Hon har ett genuint intresse för matematik och hon kommer gå långt, berättar Andreas.

Var kommer intresset för matematik ifrån?

- Jag har alltid haft ett intresse för matematik ända sedan jag var väldigt liten. När jag var 3 år gammal skrev jag upp olika matematiska tal i ett litet block som jag alltid hade med mig. När jag sedan började i grundskolan så fick jag inte läsa i den takt jag önskade utan var tvungen att begränsa mitt lärande. Då tappade jag intresset något men sedan började jag på Hermods Distansgymnasium och då återfann jag intresset.

Vad har du haft för dig sedan gymnasiet?

- När jag gick ut gymnasiet i oktober 2017 så sökte jag direkt till universitetet. Jag visste att jag ville fortsätta att studera matematik. Jag läste några kurser på egen hand direkt efter som jag sedan tentade av. Nu siktar jag på att ta en kandidatexamen inom matematik.

Vad ser du dig arbeta med i framtiden?

- Jag vet att jag vill hålla på med matematik av något slag. När jag skrev mitt gymnasiearbete upptäckte jag att det var väldigt roligt att skriva och förklara matematik i text så jag kanske fortsätter med det i framtiden.

Vad har Hermods betytt för dig?

- Hermods har betytt allt för mig. Mitt intresse för matematik väcktes på nytt och det har verkligen fått möjligheten att utvecklas tack vare Hermods. Hade det inte varit för Hermods Distansgymnasium så hade jag nog inte gått ut gymnasiet. Jag kunde läsa i min egen takt och det gjorde att jag kunde ta examen.

 

Efter att intervjun gjorts fick Emilia veta att hennes gymnasiearbete även vunnit Sonja Kovalevsky-priset 2018. Ett pris som tilldelas kvinnliga matematiker för enastående matematiska arbeten.

Vill du läsa mer om Emilia Dunfelt och hennes arbete kan du besöka hennes hemsida:
www.emilia.dunfelt.se

Hemsidan är designad och skapad av Maria Dunfelt, Emilias mamma.