INNEHÅLL OCH UPPLÄGG
Kursen Företagsekonomi 2 ger dig fördjupade kunskaper i ekonomi och du får insikter om vilken betydelse ekonomin har för individen, företagen och samhället. Ett viktigt begrepp i detta sammanhang är företagets affärsidé och begreppet ”hållbar utveckling” som får en allt större betydelse för företagens verksamhet. Detta är inte bara en del av företagets sociala ansvar utan oftast också en viktig del i företagets marknadsföring.
Du lär dig de vanligaste ekonomiska begreppen, hur en marknad fungerar och får fördjupade kunskaper i kalkylering och bokföring samt bokslut. Du lär dig hur företagen agerar i en modern marknadsekonomi och hur företagen kan utnyttja modern teknologi i form av sociala medier i sin marknadsföring och vilka krav samhället ställer på företagen genom lagar och förordningar.
Kursen Företagsekonomi 2 ger dig kunskaper om:
- Individer och grupper i organisatoriska sammanhang.
- Företagens roll och villkor i samhället ur ett historiskt och internationellt perspektiv.
- Begrepp, teorier och modeller som förklarar hur människor och arbetsgrupper fungerar i organisatoriska sammanhang samt hur ledarskap fungerar.
- Grundläggande lagar och andra bestämmelser som styr företagens agerande.
- Affärsidéns utformning och betydelse.
- Affärsplanens uppbyggnad och funktion.
- Marknadsföring i form av omvärldsanalys och olika verktyg för värdeskapande.
- Metoder, teorier och modeller för budgetering och kalkylering.
- Bokföring och bokslut med enkla periodiseringar och enkel räkenskapsanalys.