INNEHÅLL OCH UPPLÄGG
Kursen handlar om intern och extern kommunikation med en bloggliknande tjänst som plattform för studierna. Du ska under kursen erbjuda möjligheter för intern kommunikation inom organisationen och likaså kommunicera externt med intressenter. Fokus i kursen ligger på löpande bloggarbete, omvärldsbevakning och skapande av övrigt informationsmaterial.
Som ett led i den externa kommunikationen är målet att utveckla verksamheten genom att knyta sig an intressenter. Då kommer begrepp som varumärke, PR och kommunikationsplanering ha bärande betydelse i arbete. Medieträning är också ett centralt kunskapsmål i kursen och ett verktyg för att kunna analysera sin omvärld kommer vara en webbaserad marknadsundersökning.
Slutexaminationen av kursen består av en presentation som ska föregås av ett pressmeddelande. I slutpresentationen ska verksamheten lyftas fram där en omvärldsanalys förankrar ett fortsatt arbete med bloggen. Handledaren/webbläraren agerar investerare och presskår som utvärderar din förmåga att kommunicera ett budskap.
Kursen Intern och extern kommunikation ger dig kunskaper om:
- Kommunikation via sociala medier.
- Intern och extern kommunikation via en blogg.
- Bildbehandling och DTP (desktop publishing).
- Omvärldsbevakning och analys.
- Informationssökning och källkritik.
- Presentationsteknik, muntlig och med PowerPoint.
- Lagar och regler, etik och moral på Internet.
- Grafisk profil, PR och varumärke.
- Kommunikationsplanering och teorier.
- Marknadsundersökning.
- Medieträning.
Bra att veta:
- Intern och extern kommunikation innehåller fem stycken uppdrag som du utför under kursens gång.
- Du behöver tillgång till gratisprogrammen Scribus och Gimp.
- Den här kursen kan inte påbörjas efter 1/7 2022.