OM UTBILDNINGEN
I kursen Marknadsföring och försäljning kommer du lära dig hur ett företag bygger sitt varumärke och sin image samt hur ett företag kan öka sin försäljning. Du kommer att få lära dig olika användbara modeller inom marknadsföring samt hur reklam och marknadsföring påverkar kunderna i deras köpprocess. I kursen ingår även kunskaper om lagar och etik inom området marknadsföring och försäljning.
INNEHÅLL OCH UPPLÄGG
I denna kurs kommer du att få grundläggande kunskaper om de begrepp, definitioner, lagar och etiska regler som används vid marknadsföring och försäljning. Du lär dig om betydelsen av att ha en fungerande företagsprofil, och hur företaget på olika sätt kan bygga på sitt varumärke. Vidare får du undersöka hur reklam, annonsering, marknadsföring och försäljning kan se ut i media, och hur det påverkar oss i köpprocessen. Du får också prova på att genom olika analysmetoder undersöka ett företags marknad, samt analysera företagets kunder, målgrupper och konkurrenter. Förutom detta får du göra en marknadsplan samt utforma en annons.
Bra att veta:
Kursen ingår i olika yrkespaket inom hotell och turism men kan även läsas separat.
EFTER UTBILDNINGEN
Efter kursen kan du arbeta mer målinriktat med marknadsföring och försäljning och tillämpa användbara modeller i en verksamhets strategiska arbete inom detta område.
FÖRKUNSKAPER OCH BEHÖRIGHET
För att ansöka om utbildning på gymnasial nivå så behöver du vara folkbokförd i den kommun där du ska söka utbildningen. Det beror på att det är din kommun som sköter antagningen och som beslutar om du får läsa utbildningen du sökt eller ej.
Du ska ha fyllt 20 år, eller om du fyller 20 under året så får du påbörja dina studier under andra kalenderhalvåret (hösten). Har du slutbetyg från gymnasiet får du börja studera trots att du inte fyllt 20 år.