INNEHÅLL OCH UPPLÄGG
Under kursens gång kommer du att lära dig grundläggande servicekoncept, funktioner och begrepp. Du lär dig hur man arbetar med service i samband med försäljning av produkter och tjänster, och betydelsen av att ge god service i olika servicesituationer.
Du får kunskap om vilka lagar och regler som gäller när man ingår avtal och köper en produkt eller tjänst. Du lär dig om prissättning, samt om olika betalningssätt och betalningsformer. Du får också lära dig om betydelsen av en god arbetsmiljö och om säkerhetstänkande och säkerhetsregler inom handels- och tjänstesektorn.
Kursen Servicekunskap ger dig kunskaper om:
- Grundläggande servicekoncept.
- Betydelsen av god kundservice.
- Intern respektive extern service.
- Att vinna kundens förtroende.
- Mötesplatser inom service och handel.
- Köpprocessen.
- Säljsamtalets tre faser.
- Konsumentlagar och god säljetik.
- Kundvård.
- Serviceföretagets ekonomi och prissättning.
- Datorstöd i service- och säljarbetet.
- Betalningssätt och betalningsformer.
- Arbetsmiljö och säkerhet i serviceyrken.
Bra att veta:
- Servicekunskap innehåller tre stycken uppdrag som du utför under kursens gång.
- Den här kursen kan inte påbörjas efter 1/7 2022.