OM UTBILDNINGEN
Servicekunskap 2 är en fortsättningskurs som bygger på kunskaperna i Servicekunskap 1. Du får chansen att fördjupa dina kunskaper inom serviceområdet och får bredare kunskaper inom bland annat om hur språket (både det verbala och icke-verbala) kan anpassas beroende på mottagare och situation.
INNEHÅLL OCH UPPLÄGG
Den här kursen ger dig metoder för att kunna hantera klagomål och reklamationer utifrån de lagar och bestämmelser som gäller. Du får också kunskap om hur du kan anpassa dem beroende på olika kundbeteenden och kundtyper. Kursen innehåller också moment som tar upp olika arbetsmiljöfrågor som främst gäller inom området försäljning. Du kommer också att få lära dig om olika kundvårdande åtgärder för att du ska kunna skapa, behålla och utveckla dina kundrelationer.
Under kursens gång kommer du också att få lära dig mer om olika servicekoncept och, beroende på affärsidé och varumärke, hur dessa kan utvecklas. Det innefattar även en analys av kundtyper, kundbeteenden, marknad och kundmönster. Du får också veta mer om säljetik och hur du anpassar den till olika service- och försäljningssituationer.
Här hittar du kurslitteraturlistan.
EFTER UTBILDNINGEN
Kursen Servicekunskap 2 ger dig fördjupade kunskaper som du behöver för att kunna behandla kundservice inom handels- och tjänstesektorn.
FÖRKUNSKAPER OCH BEHÖRIGHET
Servicekunskap 2 bygger på kunskaper i kursen Servicekunskap 1.
För att ansöka om utbildning på gymnasial nivå så behöver du vara folkbokförd i den kommun där du ska söka utbildningen. Det beror på att det är din kommun som sköter antagningen och som beslutar om du får läsa utbildningen du sökt eller ej.
Du ska ha fyllt 20 år, eller om du fyller 20 under året så får du påbörja dina studier under andra kalenderhalvåret (hösten). Har du slutbetyg från gymnasiet får du börja studera trots att du inte fyllt 20 år.