Karriärmodulen – ett verktyg för att hjälpa studenter nå sina mål
Utbildningsledarens roll i Karriärmodulen
Karriärmodulen är ett digitalt stödverktyg som finns tillgängligt för Hermods studenter i skolans plattform Omniway. Den innehåller resurser som hjälper studenter att förbättra sina ansökningshandlingar, bygga nätverk och utveckla intervjuteknik. Syftet är att underlätta deras sökande efter LIA-platser och stärka deras förberedelser inför framtida arbetsliv.
Karriärmodulen har blivit ett värdefullt verktyg för att hjälpa Hermods studenter att förbereda sig inför sin LIA-process och framtida arbetsliv. Helena Rölander, utbildningsledare vid Hermods, har spelat en viktig roll i utvecklingen av modulen.
Ett initiativ för att möta utmaningar
Karriärmodulen utvecklades på initiativ av Lisa Leffler, tidigare anställd vid Hermods. Helena kom in i projektet efter att en inbjudan skickades ut under ett månadsmöte.
– Alla vi utbildningsledare upplever att det är en utmaning att hjälpa studenter att hitta kvalitativa praktikplatser, särskilt med tanke på den geografiska spridningen av studenter på distans, berättar Helena.
Helena bidrog med sin kompetens inom företagskontakt och research och delade upp arbetsuppgifter med andra i gruppen baserat på deras kompetenser och intresseområden.
Arbetsgruppen använde Hermods månadsmöten för att samla in erfarenheter, tankar och önskemål från olika utbildningsledare.
– Vi genomförde flera möten och skickade ut en enkät för att få input. Eftersom vi arbetar med olika branscher är behoven olika, så det var superviktigt att få med alla perspektiv. Arbetet och samarbetet fungerade bra trots att projektet bedrevs vid sidan av ordinarie arbete. Det handlade mycket om att ha förståelse för varandras arbetsbelastning och hjälpa varandra vid behov, säger Helena.
Fokus på de som behöver mest hjälp
Ett avgörande beslut i arbetsgruppen var att rikta modulen mot studenter som står långt från arbetslivet.
– Många av studenterna har redan nätverk och klarar sig själva, men modulen behöver framför allt stötta dem som av olika anledningar har svårt att hitta praktikplatser, förklarar Helena.
Helena använder Karriärmodulen aktivt i sitt arbete på flera sätt. Hon börjar med att uppmuntra sina studenter att gå igenom modulens material innan de tar kontakt för vidare coachning. Många studenter har redan en bra grund och behöver mest förfina sina ansökningshandlingar, medan andra kanske aldrig har skrivit ett CV tidigare. Upplägget skräddarsys efter behov.
För studenter som upplever hinder, som bristande självförtroende eller osäkerhet kring hur de ska nå ut till arbetsgivare, blir Karriärmodulen en trygg startpunkt. Helena följer också upp vilka delar av modulen studenterna använt och erbjuder ytterligare hjälp vid behov.
– Det ger mig ett bättre underlag för att möta varje students behov och hjälpa dem att komma vidare, tillägger Helena.
Positiv feedback och framtidsutsikter
Karriärmodulen har redan fått positiv respons, men Helena betonar att den är under kontinuerlig utveckling.
– Det här är version 1.0. Vi räknar med att uppdatera och förbättra modulen baserat på erfarenheter och feedback, säger hon.
På lång sikt hoppas Helena att Karriärmodulen ska underlätta arbetet för utbildningsledarna och göra studenterna mer självständiga i LIA-processen.
– Målet är att eliminera så många hinder som möjligt och skapa ett verktyg som verkligen hjälper både studenter och oss som jobbar med dem, avslutar Helena.