Hermods bedriver ett systematiskt kvalitetsarbete i alla våra utbildningar. Vårt kvalitetsår är skapat utifrån ett antal regelbundna uppföljningar som följer olika cykler för att skapa ett kontinuerligt kvalitetsuppföljningsarbete under året. Data och analysunderlag samlas in från verksamheterna på detaljnivå för att sedan aggregeras för analys på bolagsnivå under återkommande tidpunkter varje år. För att aktivt arbeta mot mål och vision har vi en tydligt utarbetad kvalitetsmodell. Den innebär att vi analyserar data (indikatorer och nyckeltal) för ett antal kvalitetsaspekter (drivare) som är avgörande för att nå målen.
Vår kvalitetsmodell lyfter fram fyra gemensamma framgångsfaktorer:
Fungerar framgångsfaktorerna väl så ser vi goda resultat under kvalitetsaspekterna.
Fram tills nu har vi i arbetat utifrån funktionell-, upplevd- och ändamålsenlig kvalitet, dessa kvalitetsaspekter har nu uppdaterats till följande tre:
Hermods ledningssystem vad gäller både kvalitet och miljö är sedan år 2019 ISO-certifierat enligt standarderna 9001:2015 (Kvalitet) och 14001:2015 (Miljö). Som ett led i att säkerställa att ledningssystemet underhålls, uppdateras och är effektivt för att möta verksamhetens mål genomförs årliga revisioner av ett oberoende externt revisionsbolag.