INNEHÅLL OCH UPPLÄGG
Denna kurs handlar om att skapa ett grafiskt gränssnitt för en mobil app. Stort fokus ligger på processen från en inledande idé eller kravspecifikation till ett färdigt grafiskt gränssnitt som ska motsvara de krav man kan ställa ur ett användarperspektiv.
Stort fokus ligger i kursen på att du ska lära dig hantera flera olika verktyg för att skapa grafik, bildbehandling samt för att kunna producera en interaktiv prototyp för en app. Vidare är användarcentrerad systemdesign ett genomgående centralt begrepp i kursen som belyser vikten av att användarna ska vara en aktiv del i processen. En bärande insikt är att ett gränssnitt är användbart först när de kommande användarna tycker det är användbart.
Kursen vilar på ett större projekt där du fått en uppgift att utveckla ett grafiskt gränssnitt till en bank och för en mobil app. Gränssnittsdesign som kompetens innefattar också mycket teori om hur vi människor fungerar och interagerar med datorer, och inom ramen för gränssnitt i samband med mobila enheter så tillkommer specifika riktlinjer och principer för designen.
Kursen Gränssnittsdesign ger dig kunskaper om:
- Bildbehandling
- Skapa vektorgrafik
- Människa-dator interaktion
- Kognitionsspykologi
- Användarbarhet
- Att arbeta i projektform
- Stilguide
- Etik och moral
- Prototyp i fluid UI
- Användartester
- Designlära och principer för mobila enheter
Bra att veta:
- Du behöver ingen kurslitteratur till denna kurs.
- Stort fokus i kursen ligger på att du ska kunna interagera med en tilltänkt användare. Därför kommer kursen till sin rätt om du har ett par personer i din närhet som kan agera ”testare” och bollplank (uppskattningsvis 1-2 timmars arbete sammanlagt).