OM UTBILDNINGEN
Ämnet marknadsföring ger dig möjlighet att utveckla kunskaper om hur varor och tjänster kan marknadsföras samt om att hantera metoder och teknik för analys och strategiutveckling i företagsmiljöer. Genom att beröra aspekter som etik, hållbarhet och kreativitet, uppmuntrar ämnet dig att reflektera över marknadsföringens påverkan och hitta innovativa lösningar för dess tillämpning.
I ämnesnivån Marknadsföring, nivå 1 kommer du att bygga en grundläggande förståelse för de centrala begreppen inom marknadsföring, analys, och strategisk planering samt lära dig om lagstiftningens roll i affärskommunikation.
INNEHÅLL OCH UPPLÄGG
I ämnesnivå Marknadsföring, nivå 1 utforskar du grunderna i marknadsföringsprinciper och dess applicering i dagens företag. Du lär dig om hur teori och metodik kan användas för effektiv kommunikation och utveckling av strategier, samtidigt som du belyser viktiga etik- och hållbarhetsfrågor.
Du lär dig om:
- Grundläggande begrepp inom marknadsföring inklusive digital marknadsföring.
- Analys av omvärlden och marknader för affärsutveckling.
- Uppbyggnad och utveckling av marknadsplaner.
- Interna och externa marknadskommunikationsstrategier
- Etiska och hållbara tillvägagångssätt inom marknadsföring.
FÖRKUNSKAPER OCH BEHÖRIGHET
För att ansöka till en utbildning på komvux behöver du vara folkbokförd i den kommun där du ska söka utbildningen. Det beror på att det är din kommun som sköter antagningen och bestämmer om du får läsa utbildningen du sökt.
Du kan börja studera på komvux om du:
- Har fyllt 20 år, eller fyller 20 under året och påbörjar studierna under hösten.
- Har ett slutbetyg från gymnasiet – då kan du börja studera även om du inte har fyllt 20 år.