OM UTBILDNINGEN
Ämnet marknadsföring ger dig möjlighet att utveckla kunskaper om hur varor och tjänster kan marknadsföras samt om att hantera metoder och teknik för analys och strategiutveckling i företagsmiljöer. Genom att beröra aspekter som etik, hållbarhet och kreativitet, uppmuntrar ämnet dig att reflektera över marknadsföringens påverkan och hitta innovativa lösningar för dess tillämpning.
I ämnesnivån Marknadsföring, nivå 2 fördjupar du din tidigare kunskap och tränar på avancerade analyser samt målgruppsinriktade strategier genom praktiska tillämpningar och utvärderingar.
INNEHÅLL OCH UPPLÄGG
I ämnesnivå Marknadsföring, nivå 2 fortsätter du att utveckla din förståelse för marknadsföringens roll i företags framgång. Du breddar din kunskap om marknadsanalys, målgruppsstrategier samt utvärdering av affärsbeslut och kommunikation för optimala resultat.
Du lär dig om:
- Avancerade metoder för marknadsanalys och segmentering.
- Utveckling av hållbara och målgruppsanpassade marknadsföringsstrategier.
- Djupdykning i lagar och bestämmelser kopplade till affärsverksamheter.
- Kritisk granskning och utvärdering av marknadskommunikationsinsatser.
- Praktisk användning av digitala verktyg och plattformar för marknadsföring.
Marknadsföring, nivå 2 bygger vidare på på kunskaperna från Marknadsföring, nivå 1.
FÖRKUNSKAPER OCH BEHÖRIGHET
För att ansöka till en utbildning på komvux behöver du vara folkbokförd i den kommun där du ska söka utbildningen. Det beror på att det är din kommun som sköter antagningen och bestämmer om du får läsa utbildningen du sökt.
Du kan börja studera på komvux om du:
- Har fyllt 20 år, eller fyller 20 under året och påbörjar studierna under hösten.
- Har ett slutbetyg från gymnasiet – då kan du börja studera även om du inte har fyllt 20 år.