INNEHÅLL OCH UPPLÄGG
Kursen handlar om produktionsprocessens olika steg där frågor om produktinnehåll, marknad, målgrupp och i vilket sammanhang produkten publiceras ingår. Kursen innebär en stor del praktiskt arbete vilket i sin tur ska leda till djupare förståelse för hur medieproduktioner skapas.
I kursen behandlar man också medieproduktioners olika syften, till exempel att överföra värderingar, sprida åsikter, informera och förklara skeenden eller göra reklam för en viss produkt. Målet är också att ge elever möjlighet att utveckla kunskaper om text-, bild- och ljudarbete för att kunna omsätta egna och andras idéer till färdiga produktioner.
Av stor vikt är det att uppmärksamma värdet av att kunna hålla uppsatta tidsramar.
Kursen Medieproduktion 1 ger dig kunskaper om:
- Framställning av enkla förlagor i form av synopsis, skisser eller manus.
- Textskrivning, fotografering, filmning, ljudupptagning och redigering.
- Olika roller vid medieproduktioner, till exempel skribent, fotograf, ljudtekniker och redigerare. Betydelsen av samarbete.
- Tidsramar och deras betydelse vid medieproduktioner.
- Berättargrepp i produktionsprocessen.
- Analys av olika målgrupper.
- Modeller för grundläggande analys av egna och andras medieproduktioner utifrån innehåll, form och funktion.