OM UTBILDNINGEN
Ämnet personaladministration introducerar dig till den viktiga rollen som HR spelar inom organisationer och företag, med fokus på administrativa arbetsuppgifter. Du utvecklar kunskap om hur administration stödjer arbetsledning, personalutveckling och verksamhetsstyrning, samt utvecklar insikter i arbetsgivar- och arbetstagarrelationer.
På ämnesnivå Personaladministration, nivå 1 får du en grundläggande förståelse för personaladministrationens dynamik och hur den bidrar till en effektiv och rättvis arbetsmiljö.
INNEHÅLL OCH UPPLÄGG
Ämnesnivå Personaladministration, nivå 1 ger dig kunskap och färdigheter i att hantera administrativa funktioner kopplade till personalfrågor. Du kommer få en bred förståelse för hur HR-funktioner stöder verksamheter genom praktiskt och teoretiskt arbete.
- Effektivt arbete med arbetsgivar- och arbetstagarrelationer.
- Insikt i tillämpliga lagar, etik och sekretess i HR-administration.
- Teknik och programvaror relevant för personaladministration.
- Rekrytering, introduktion av nyanställda och hantering av konfliktsituationer.
- Serviceinriktat arbete i personalhantering med fokus på yrkets etik och ansvar.
FÖRKUNSKAPER OCH BEHÖRIGHET
För att ansöka till en utbildning på komvux behöver du vara folkbokförd i den kommun där du ska söka utbildningen. Det beror på att det är din kommun som sköter antagningen och bestämmer om du får läsa utbildningen du sökt.
Du kan börja studera på komvux om du:
- Har fyllt 20 år, eller fyller 20 under året och påbörjar studierna under hösten.
- Har ett slutbetyg från gymnasiet – då kan du börja studera även om du inte har fyllt 20 år.