INNEHÅLL OCH UPPLÄGG
Under kursens gång kommer du att förstå betydelsen av en butiks affärsidé och profil vid marknadsföringen av butiken. Du får lära dig att arbeta praktiskt med exponering och sinnesmarknadsföring för att locka in kunderna i butiken – och få dem att stanna kvar.
Du lär dig planera kampanjer, räkna ut om de är lönsamma och utvärdera butikens marknadsföringsinsatser.
Du får en inblick i hur man kan utforma sin externa kommunikation, till exempel i tv, dagspress och sociala medier. Du lär dig hur man kan kommunicera i butiken med hjälp av olika typer av säljstödsmaterial, med datorn eller för hand. Du får även kunskap om de lagar och regler som gäller inom området.
Kursen Praktisk marknadsföring 1 ger dig bland annat kunskaper om:
- Mediernas påverkan på våra konsumtionsval.
- Faktorer bakom kundmönster och kundbeteenden.
- Marknadskommunikation.
- Vanligt förekommande kanaler för digital marknadsföring.
- Affärsidé, marknads- och säljplan.
- Marknadsföring och säljkampanjer.
- Sortiment och butiksprofil.
- Introduktion till lagar som är relevanta för yrkesområdet.
- Etiska regler vid försäljning och marknadsföring
- Butiksekonomi.
- Marknadsföring samt varuexponering och utformning av säljstödsmaterial.
- Metoder för utvärdering av marknadsföring.
- Ergonomiska och miljömedvetna arbetssätt inom yrkesområdet.