AI hjälper lärare att anpassa sig till Gy25
AI som stöd i jämförelsearbetet
Silvana beskriver AI-verktyget som ett "stöd i jämförelsearbetet". Verktyget fungerar som en assistent som hjälper till att analysera och nyansera de stora mängder texter som ingår i arbetet. "AI hjälper mig att fånga detaljer och ger nya perspektiv," säger hon. För Silvana har AI inte bara sparat tid, utan också gjort det möjligt för henne att bättre förstå de språkliga förändringarna i ämnesplanerna.
AI förstärker det pedagogiska uppdraget
Tack vare AI kan Silvana lägga mer fokus på undervisningen och eleverna, istället för att fastna i administrativa uppgifter. Hon förklarar att verktyget hjälper till att strukturera frågor och analyser, vilket sparar tid. "Det bästa för mina lärarkollegor som ska börja använda verktyget är att det redan innehåller inmatade frågor, så de slipper lägga tid på att fundera över vilka frågor de ska ställa," säger Silvana.
Hon hoppas att de som är skeptiska till AI ska få en bättre förståelse för hur det kan användas på ett positivt sätt i arbetet. "Många ser AI som ett fuskverktyg, men om det används rätt kan det verkligen vara till stor hjälp.
AI skapar stora möjligheter
AI-verktygets förmåga att analysera detaljer och lyfta fram nyanser i ämnesplanerna är en stor fördel, enligt Silvana. Med Gy25 runt hörnet ser hon stora möjligheter för hur AI kan bidra till att implementera de nya ämnesplanerna och på så sätt utveckla undervisningen. "AI är ett toppenverktyg som hjälper oss lärare att fokusera på innehållet och utveckla pedagogiken," menar Silvana.
AI som ett stöd i lärarens arbete
Genom att visa hur Silvana och hennes kollegor använder AI som ett stöd i sitt arbete, framgår det tydligt att AI inte ersätter lärarnas arbete. Istället fungerar det som ett verktyg som ger dem möjlighet att fokusera på det som verkligen är viktigt – eleverna och undervisningens kvalitet.