Hermods AI-bott förenklar lärarnas arbete inför Gy25

Gymnasiereformen Gy25 innebär stora förändringar för svenska gymnasieskolor och vuxenutbildningar, med målet att skapa en mer individanpassad och långsiktig undervisning som bättre matchar arbetsmarknadens behov. Reformen moderniserar kurs-, ämnesplaner och introducerar ämnesbetyg istället för kursbetyg. För att underlätta lärarnas förberedelser inför förändringen har Hermods utvecklat en AI-bott som jämför de gamla ämnesplanerna från Gy11 med de nya från Gy25. Verktyget stödjer lärarna genom att frigöra tid och ger dem möjlighet att fokusera mer på undervisningens kvalitet.

Vad innebär Gy25?

En stor förändring med Gy25 är övergången från kursbetyg till ämnesbetyg, där ämnesplanerna blir sammanhållna och består av olika nivåer. Eleverna kommer kunna fördjupa sig i ett ämne under en längre tid innan det slutliga betyget sätts. Viktoria Lindén, biträdande rektor på Hermods, förklarar att reformens syfte är att ge elever och lärare möjlighet att arbeta långsiktigt och utifrån en helhetssyn. ”Med Gy25 vill vi bort från känslan av ständig bedömning och istället skapa förutsättningar för ett lärande där undervisningen står i centrum,” säger hon.

Viktoria framhåller att den nya modellen innebär att elevernas kunskaper bedöms utifrån samma betygskriterier på alla nivåer, vilket ska skapa en tydligare progression och minskar stressen för eleverna. Förhoppningen är att undervisningen blir mer fokuserad och att lärarna får större frihet att skapa en meningsfull och sammanhängande undervisning.

Viktoria Linden, biträdande rektor Hermods vuxenutbildning

AI-botten som en hjälpande hand

Hermods egenutvecklade AI-bott har en central roll i arbetet med Gy25 genom att underlätta jämförelsen mellan de gamla och nya ämnesplanerna. Botten använder en språkmodell där ämnesplanerna laddas upp och analyseras enligt ett frågebatteri som lärarna själva har utformat. På så sätt bidrar AI-verktyget till att lyfta fram detaljer och skillnader som kan vara svåra att upptäcka manuellt.

"AI-verktyget hjälper oss att få syn på nya infallsvinklar och ger en ytterligare dimension till vårt arbete," säger Viktoria. Hon förklarar att verktyget inte ersätter lärarens eget arbete utan fungerar som ett komplement till Skolverkets material. Genom att automatisera delar av jämförelsearbetet kan lärarna istället lägga tid på fördjupade diskussioner och reflektioner om vad de nya ämnesplanerna innebär för undervisningen i varje ämne.

AI som komplement till Skolverkets material

En stor fördel med AI-botten är tidsbesparingen. Eftersom botten snabbt levererar kvalitativa jämförelser kan lärare lägga mer tid på att utveckla undervisningen enligt Gy25. Jämförelserna som botten genererar finns tillgängliga för alla lärare på Hermods via Intranätet, vilket gör det enkelt att hitta och använda informationen.

"Det är väldigt enkelt att använda AI-verktyget i praktiken, och lärarna har tagit emot det mycket positivt," säger Viktoria. "När de kan fokusera på de pedagogiska delarna av reformen blir det enklare att se helheten i ämnesplanerna och skapa en undervisning som är meningsfull för både lärare och elever."

Viktoria betonar att AI-botten inte ska ses som en fristående lösning, utan som ett komplement till Skolverkets material. Genom att använda både AI-verktyget och Skolverkets guider, filmer och diskussionsfrågor får lärarna en fördjupad förståelse för reformen. Tillsammans samarbetar lärarna för att gå igenom de nya ämnesplanerna och säkerställer att undervisningen håller hög kvalitet och anpassas efter elevernas behov.

Framtidens roll för AI i skolans utveckling

När det gäller framtiden ser Viktoria stora möjligheter för AI i arbetet med att uppdatera och förbättra ämnesplaner. Hon tror att AI kan bli ett värdefullt verktyg för lärare och skolledare när nya reformer införs. ”Det är viktigt att ligga i framkant, och AI kan hjälpa oss att snabbt anpassa oss till nya krav och kontinuerligt förbättra undervisningen,” säger hon.

Hermods fortsätter att satsa på digitala verktyg som stärker lärarnas arbete och sätter elevernas lärande i fokus – en viktig del i arbetet med Gy25 och framtida utbildningsutveckling.