Kan den svenska modellen för vuxenutbildning användas i Japan?

Svensk modell för vuxenutbildning väcker intresse

Hur kan Japan tackla utmaningarna med en åldrande befolkning och en globaliserad marknad? Representanter från Japan Local Government Center, Natsani Sasaki och Yutaro Imagana, har besökt Sverige för att utforska om vår vuxenutbildningsmodell kan vara en del av lösningen.

Samarbete och nya idéer

Under sitt besök mötte Natsani Sasaki och Yutaro Imagana Hermods, en av Sveriges ledande aktörer inom vuxenutbildning. De fick en inblick i hur organisationen arbetar med SFI, Komvux och Yrkeshögskola – utbildningar som präglas av flexibla upplägg och anpassning till individens behov. En central del av Hermods arbete är att skapa starka kopplingar mellan utbildning och arbetsmarknad. Det är ett arbetssätt som imponerade på de japanska representanterna.

- Jag blev överraskad över den starka kopplingen mellan näringslivets behov av arbetskraft och Hermods erbjudande av utbildningar, berättar Natsani Sasaki.

Skillnader och möjligheter

Japan och Sverige delar flera strukturella likheter, som kostnadsfri grundutbildning och decentraliserad offentlig förvaltning. Samtidigt finns det kulturella skillnader som påverkar förutsättningarna för vuxenstudier. I Japan är det vanligt att stanna hos samma arbetsgivare hela livet och vidareutbildning sker ofta internt, snarare än genom formella utbildningsprogram. Många arbetar dessutom långt mer än 40 timmar i veckan, vilket gör det svårt att kombinera jobb och studier.

Trots det ser Yutaro Imagana potential i den svenska modellen. Han menar att konceptet att avsätta 20 procent av arbetstiden för studier kan vara en lösning för Japan, särskilt nu när attityderna till gränsdragning mellan arbete och fritid börjar förändras.

Många är väldigt upptagna med sitt jobb och vill inte lära nytt, men jag ser att det är på väg att förändras, säger han.

En modell att inspireras av

Besöket hos Hermods gav de japanska representanterna nya perspektiv på hur vuxenutbildning kan organiseras och vilka möjligheter som finns i att bygga broar mellan utbildningsväsendet och arbetsmarknaden. Att inspireras av den svenska modellen skulle kunna vara ett första steg för Japan att möta sina samhällsutmaningar på ett innovativt sätt.

Sasaki och Imagana lämnade Hermods med nya idéer och ett hopp om att vuxenutbildning kan spela en avgörande roll för att stärka landets arbetskraft och möta framtidens krav.

Jeanette Lundström, CDO på Hermods
Jeanette Lundström, CDO på Hermods
Åsa Nätterlund, Verksamhetschef Hermods Yrkeshögskola. Reiko Sallinen, tolk. Yutaro Imagana, Japan Local Government Centre. Natsani Sasaki, Japan Local Government Centre. Maria Säll, Verksamhetschef Hermods Komvux. Jeanette Lundström, CDO Hermods.
Åsa Nätterlund, Verksamhetschef Hermods Yrkeshögskola. Reiko Sallinen, tolk. Yutaro Imagana, Japan Local Government Centre. Natsani Sasaki, Japan Local Government Centre. Maria Säll, Verksamhetschef Hermods Komvux. Jeanette Lundström, CDO Hermods.