Människa och teknik i samverkan

Att kombinera pedagogisk expertis med generativ AI öppnar nya möjligheter för att effektivisera och förbättra kvaliteten i undervisningen. Genom att låta människa och teknik samverka skapar Hermods innovativa lösningar som sparar tid och stärker det pedagogiska arbetet. Med fokus på att börja i liten skala, testa och successivt lära sig av processen, lägger Hermods grunden för en hållbar användning av ny teknik. En central del av arbetet är att höja lärarnas digitala kompetens, så att de själva kan se var AI gör störst skillnad. Resultatet är en tydlig illustration av hur teknik och pedagogik tillsammans kan bidra till framtidens utbildning.

AI som stöd i analys och planering

Gymnasiereformen Gy25 innebär en omfattande modernisering av kurs- och ämnesplaner inom gymnasial utbildning. För att stödja omställningen har Hermods utvecklat ett AI-verktyg som jämför ämnesplanerna.

Jeanette Lundström, CDO på Hermods, förklarar att AI-verktyget är designat för att analysera och jämföra de gamla ämnesplanerna från Gy11 med de nya från Gy25. Genom att mata verktyget med tydliga instruktioner baserade på pedagogisk kunskap kan lärarna få en första analys direkt.

”Det sparar enormt mycket tid. Istället för att lägga timmar på en inledande analys kan lärarna fokusera på nästa steg – att diskutera och planera hur ämneslagen ska forma undervisningen utifrån de nya kraven," säger Jeanette.

Hon betonar att AI-verktyget är en hjälp, inte en ersättare, för den pedagogiska expertisen:

"Den pedagogiska expertisen och beprövade erfarenheten är helt avgörande. Verktyget kan bearbeta stora mängder data snabbt, men det är lärarna som tolkar och kvalitetssäkrar resultaten."

Jeanette Lundström, CDO på Hermods
Jeanette Lundström, CDO på Hermods

Effektivitet och kvalitet går hand i hand

En stor fördel med AI-verktyget är förmågan att analysera stor mängd data på kort tid, vilket gör att lärarna kan fokusera på andra uppgifter. Jeanette berättar att lärarna slipper börja med ett blankt papper och kan gå direkt till den pedagogiska diskussionen.

"Den här tidsbesparingen har varit mycket uppskattad. Lärarna kan lägga sin energi på det som verkligen gör skillnad för eleverna."

Det innebär också att jämförelserna mellan ämnesplanerna får högre kvalitet. Genom att förena AIs snabba analysförmåga med lärarnas expertis, säkerställs en mer effektiv och genomtänkt start av implementering av Gy25.

Digital kompetens i fokus

För att maximera AI-verktygets potential arbetar Hermods aktivt med att höja den digitala kompetensen hos sina medarbetare. På Hermodslabbet, som är en intern utbildnings- och upptäckarverksamhet, får lärare möjlighet att utforska ny teknik i en trygg miljö, samtidigt som utbildningar och föreläsningar om generativ AI hjälper dem att förstå tekniken. "Det handlar inte bara om att använda AI utan också om att förstå hur tekniken fungerar och vilka fallgropar som kan finnas, som exempelvis bias och förutfattade meningar i en språkmodell.  Den här kritiska granskningen är alltid en viktig del i lärarens arbete.," säger Jeanette.

Människa och teknik i perfekt kombination

Jeanette ser samarbetet mellan människa och teknik som en kraftfull möjlighet:

"AI kan identifiera mönster och skapa insikter som lärarna kanske inte själva upptäcker, och vice versa. Det är ett fantastiskt samspel som ger oss ett mer effektivt och kvalitativt sätt att arbeta."

Framtidens möjligheter med AI

Blickar vi framåt ser Jeanette att AI inte bara kommer stödja lärarna utan också eleverna. AI och andra digitala verktyg kan individanpassa undervisningen och skapa fler möjligheter till lärande – både i och utanför klassrummet.

"AI kan fungera som ett stöd som alltid är tillgängligt för eleverna, samtidigt som lärarna förblir en viktig del av processen. Kombinationen av mänsklig expertis och teknisk innovation kan verkligen ta utbildningen till en ny nivå.”