OM UTBILDNINGEN
Utbildningen Administration – påbyggnad HR-assistent ger dig grundliga och användbara kunskaper för arbete med personaladministration och personalfrågor. Genom utbildningen lär du dig att hantera administrativa uppgifter som är centrala inom personalområdet såsom att skapa och hantera anställningsavtal och dokumentera viktiga HR-processer.
Du får också en fördjupad förståelse för arbetsrätt, arbetsmiljö och diskrimineringsfrågor, vilket ger dig självförtroende och trygghet i ditt framtida arbete. Utöver detta förbereder utbildningen dig för att effektivt kunna kommunicera och samarbeta med kollegor, anställda och andra affärsrelationer. Du utvecklar också viktiga kompetenser kring gruppdynamik, konfliktlösning och motivationsarbete i verksamheter med tydliga mål. Utbildningsprogrammets kombination av teori och praktiska kunskaper ger dig möjlighet att snabbt och säkert komma ut i arbetslivet, redo att anta många olika administrativa uppgifter och utmaningar inom HR-verksamheter.
INNEHÅLL OCH UPPLÄGG
I utbildningen Administration – påbyggnad HR-assistent kombineras teori med praktiska övningar för att ge dig verktygen att kompetent och effektivt arbeta med personal- och arbetsrelaterade frågor. Du lär dig grundläggande administrativa rutiner inklusive dokumentation och utformning av dokument såsom anställningsavtal.
Utbildningen ger dig också kunskaper om lagar och regler som styr arbetsrätt, arbetsmiljö samt diskrimineringsfrågor och hur detta kan hanteras professionellt på arbetsplatser. Du tränar på kommunikation och interaktion med andra människor, något som är grundläggande i HR-arbete. Kursinnehållet omfattar även viktiga ämnen som gruppdynamik, konfliktlösning och motivationsarbete, vilket stärker din förmåga att ta itu med vardagliga utmaningar och problem inom din framtida arbetsroll. Utbildningen tränar dig också i planering, utförande och utvärdering av arbetsuppgifter på ett effektivt sätt.
Ämnesnivåer som ingår i yrkesutbildningen administration – påbyggnad HR-assistent :
- Information och kommunikation, nivå 2
- Juridik, nivå 1
- Ledarskap och organisation, nivå 1
- Personaladministration, nivå 1
EFTER UTBILDNINGEN
Efter avslutad utbildning som HR-assistent kommer du att ha en eftertraktad kompetens inom administration, personalfrågor och arbetsrätt. Du kommer att ha den kunskap och det självförtroende som krävs för att effektivt stödja HR-chefen eller HR-avdelningen på en bred variation av arbetsplatser. Ditt kunnande inom rekrytering, lönehantering, arbetsmiljöfrågor och diskrimineringsartistiska aspekter rustar dig för att snabbt komma ut i arbete, där dina administrativa och kommunikativa färdigheter är mycket uppskattade.
Din utbildning öppnar dörrar till olika arbetsplatser som tjänsteföretag, skolor, banker, kommunala myndigheter och bemanningsföretag. Du kan också vara med och påverka utvecklingen av personaladministrativa rutiner och processer i organisationer och företag.
Efter utbildningen kan du exempelvis arbeta som:
- HR-assistent med fokus på rekrytering och personaladministration.
- Personaladministratör inom offentlig sektor eller privat företag.
- Arbetsmiljöassistent med inriktning på förebyggande arbete och dokumentation.
- Assistent till personalchef eller HR-avdelning med breda arbetsuppgifter.
FÖRKUNSKAPER OCH BEHÖRIGHET
För att vara behörig krävs att du tidigare läst Administration, bas eller kurser/ämnesnivåer motsvarande det.
För att ansöka till en utbildning på komvux behöver du vara folkbokförd i den kommun där du ska söka utbildningen. Det beror på att det är din kommun som sköter antagningen och bestämmer om du får läsa utbildningen du sökt.
Du kan börja studera på komvux om du:
- Har fyllt 20 år, eller fyller 20 under året och påbörjar studierna under hösten.
- Har ett slutbetyg från gymnasiet – då kan du börja studera även om du inte har fyllt 20 år.
Gymnasial yrkesutbildning
Yrkesutbildningar på gymnasial nivå kräver betyg från grundskola eller motsvarande samt grundläggande svenska/svenska som andraspråk och matematik.