Hermods bedriver ett systematiskt kvalitetsarbete i alla våra utbildningar. Vårt kvalitetsår är skapat utifrån ett antal regelbundna uppföljningar som följer olika cykler för att skapa ett kontinuerligt kvalitetsuppföljningsarbete under året. Data och analysunderlag samlas in från verksamheterna på detaljnivå för att sedan aggregeras för analys på bolagsnivå under återkommande tidpunkter varje år. För att aktivt arbeta mot mål och vision har vi en tydligt utarbetad kvalitetsmodell. Den innebär att vi analyserar data (indikatorer och nyckeltal) för ett antal kvalitetsaspekter (drivare) som är avgörande för att nå målen.
Vår kvalitetsmodell lyfter fram fyra gemensamma framgångsfaktorer:
Fungerar framgångsfaktorerna väl så ser vi goda resultat under kvalitetsaspekterna.
Fram tills nu har vi i arbetat utifrån funktionell-, upplevd- och ändamålsenlig kvalitet, dessa kvalitetsaspekter har nu uppdaterats till följande tre:
Från 2024 använder Hermods ett globalt etablerat mått kallat Net Promoter Score (NPS). NPS baseras på en standardiserad fråga om rekommendation: Hur sannolikt är det att du skulle föreslå (skolan/företaget) för en vän?
Eleverna svarar på en skala från 0 till 10, där svaren delas in i tre kategorier:
0–6: Kritiker (detractors) – Dessa elever är missnöjda och kan skada skolans rykte genom negativa kommentarer.
7–8: Passiva (passives) – De är nöjda men inte tillräckligt engagerade för att aktivt rekommendera skolan.
9–10: Ambassadörer (promoters) – Dessa elever är lojala och sprider gärna ett positivt omdöme om skolan.
Skolans NPS beräknas genom att subtrahera andelen kritiker från andelen ambassadörer:
NPS = (% Ambassadörer) − (% Kritiker).
Exempel:
Om det inkommit 100 svar och fördelningen är följande:
50 personer är ambassadörer (50 %)
30 personer är kritiker (30 %)
20 personer är passiva (dessa ingår inte i beräkningen)
Då blir NPS:
50 % − 30 % = 20. NPS-värdet kan variera mellan -100 och +100 beroende på balansen mellan andelen ambassadörer och kritiker.
Viktigt att veta: Ett NPS över 0 ses generellt som positivt, medan ett NPS över 50 anses vara utmärkt.
NPS resultat per verksamhetsområde
Hållbarhetsfrågor och framförallt klimatfrågan aktualiseras i högre grad i samhället och självklart vill vi som bolag ta vårt ansvar och bidra till att nationella miljömål och globala mål uppfylls. Sedan år 2019 är vi certifierade enligt ISO-standarden för Miljö (14001:2015).
Vår verksamhet påverkar miljön på olika sätt. Det kan vara genom utsläpp från exempelvis resor, energianvändning av datorer eller hantering av kemikalier. I vissa fall är det vår verksamhet i sig som ger en direkt miljöpåverkan, medan det i andra fall är våra leverantörer som har en för oss indirekt miljöpåverkan som vi behöver beakta vid val av leverantörernas produkter och tjänster.
Vi tar ansvar för både vår direkta och indirekta miljöpåverkan. Vidare har vi också en viktig roll som kunskapsförmedlare till våra deltagare. Det innebär att det vi säger och gör på utbildningarna påverkar deras syn på miljö- och hållbarhetsfrågor.
Hermods ledningssystem vad gäller både kvalitet och miljö är sedan år 2019 ISO-certifierat enligt standarderna 9001:2015 (Kvalitet) och 14001:2015 (Miljö). Som ett led i att säkerställa att ledningssystemet underhålls, uppdateras och är effektivt för att möta verksamhetens mål genomförs årliga revisioner av ett oberoende externt revisionsbolag.