OM UTBILDNINGEN
Vill du utvecklas till en framgångsrik företagssäljare som skapar affärsmöjligheter för verksamheten och hjälper kunder att hitta rätt lösning utifrån behov? Då är Hermods utbildning till Företagssäljare/B2B något för dig!
Utbildningen ger dig en bred grund i försäljning, affärsmannaskap, kundförståelse och digital marknadsföring. Du kommer att lära dig att driva komplexa säljprocesser, bygga starka kundrelationer och att använda digitala verktyg som AI och CRM-system för att skapa värde. Genom kurser i affärsekonomi, affärsjuridik, projektledning, personlig branding och kommunikation får du en bred grund att stå på och gör dig eftertraktad direkt efter examen.
Vad gör en företagssäljare/B2B?
Som en företagssäljare/B2B är du mer än en traditionell säljare. Du arbetar likt en strategisk rådgivare där du hjälper företag att fatta rätt affärsbeslut, du bygger långsiktiga relationer och skapar värde för kunden genom skräddarsydda lösningar. Exempel på arbetsuppgifter kan vara att du skapar affärsplaner och budgetar, arbetar med social selling och digital marknadsföring och använder dataanalys för att förstå kundens behov. Yrket är socialt och kundorienterat och kombinerar kommunikation, marknadsföring och ekonomi.
Varför välja utbildningen?
På grund av digitaliseringen har många enklare och administrativa uppgifter inom yrket tagits över av ny teknik och digitala system. Dock finns det fortfarande ett stort behov av säljare med kompetens inom komplexa B2B-affärer och färdigheter inom digitala medier och marknadsföring. Vår utbildning ger dig de spetskompetenser som behövs för att utvecklas till en framgångsrik företagssäljare.
Vad kostar utbildningen?
Utbildningen är avgiftsfri och berättigar till studiestöd från CSN. Läs mer om CSN här!
INNEHÅLL OCH UPPLÄGG
Studieform
Utbildningen genomförs på distans. Programmet innehållet en LIA-period, där du får praktisera dina teoretiska kunskaper ute på en arbetsplats. Läs mer om LIA och våra studieformer här!
Kurser
- Affärsekonomi
- Affärsengelska
- Affärsjuridik
- Examenarbete
- Företagsförsäljning 1
- Företagsförsäljning 2
- Kommunikation och retorik
- LIA
- Personlig branding och nätverk
- Projektledning
EFTER UTBILDNINGEN
Efter utbildningen kan du bland annat arbeta som:
- Account manager
- B2B-säljare
- Företagssäljare/B2B
Som företagssäljare kan du arbeta inom de flesta branscher där business to business förekommer. Det kan vara företag inom både privat och offentlig sektor.
Du kommer att ha kunskap och kompetens inom bland annat:
- Att arbeta med arbetsuppgifter kopplat till försäljning, som leder till vidare lärande och professionell utveckling.
- Att planera, genomföra och avsluta förelagda projekt inom ramen för yrkesrollen.
- Att driva kvalité och utvecklingsprocesser kopplat till yrkesrollen.
- Att arbeta med försäljning av komplexa produkter och tjänster samt ansvara för de övergripande processerna kopplat till olika säljprocesser.
- Att hantera komplexa kommunikationssituationer som är vanligt förekommande inom yrkesrollen.
FÖRKUNSKAPER OCH BEHÖRIGHET
För att bli antagen till denna utbildning krävs grundläggande behörighet för yrkeshögskolestudier vilket motsvarar en gymnasieexamen.