INNEHÅLL OCH UPPLÄGG
Under kursens gång lär du om affärsidéns betydelse för butikens profil, samt hur marknaden och kunderna inverkar på verksamheten. Du får även lära dig om marknadsundersökningar samt om marknads- och säljplanens betydelse för butikens resultat.
Du får kunskap om hur man kan kommunicera med kunder, i butiken och genom extern kommunikation, till exempel medier och mässor. Du får också en inblick i hur man kan utforma säljmiljön med hjälp av ljus, ljud, färg och form, samt olika slags varuexponeringar. Du lär dig hur man kan använda datorn som hjälpmedel i det praktiska marknadsföringsarbetet.
Du får även kunskap om lagar och andra bestämmelser inom området samt en inblick i miljö- och säkerhetsfrågor.
Kursen Praktisk marknadsföring 2 ger dig kunskaper om:
- Säljmiljöns utformning och hur den påverkar och vägleder kundens köpbeteende.
- Hur kommunikation kan utformas i olika typer av fysiska och digitala butiker med anpassning till kundtyper och kundbeteenden.
- Butikskommunikatörens uppgifter i olika slags butiker.
- Varuexponering i olika marknadsföringskanaler och i butik.
- Metoder för marknadsföring i några olika sociala medier samt för att mäta och utvärdera resultaten av marknadsföring.
- Grundläggande tekniker för framställning av digital text, bild och rörlig bild med anpassning till sociala medier.
- Lagar som är relevanta för yrkesområdet samt marknadsetiska regler.
- Butiksekonomi och kalkylering.
- Ergonomiska och miljömedvetna arbetssätt inom yrkesområdet.