INNEHÅLL OCH UPPLÄGG
Under kursens gång lär du om affärsidéns betydelse för butikens profil, samt hur marknaden och kunderna inverkar på verksamheten. Du får även lära dig om marknadsundersökningar samt om marknads- och säljplanens betydelse för butikens resultat.
Du får kunskap om hur man kan kommunicera med kunder, i butiken och genom extern kommunikation, till exempel medier och mässor. Du får också en inblick i hur man kan utforma säljmiljön med hjälp av ljus, ljud, färg och form, samt olika slags varuexponeringar. Du lär dig hur man kan använda datorn som hjälpmedel i det praktiska marknadsföringsarbetet.
Du får även kunskap om lagar och andra bestämmelser inom området samt en inblick i miljö- och säkerhetsfrågor.
Kursen Praktisk marknadsföring 2 ger dig kunskaper om:
- Affärsidé samt säljmiljöns utformning.
- Marknads- och säljplan.
- Omvärldsanalys och marknadsundersökningar.
- Varuexponering, skyltning och säljstödsmaterial.
- Datorstöd i praktisk marknadsföring.
- Lagar och andra bestämmelser samt etiska regler.
- Konkurrensmedel, konkurrensförmåga och lönsamhet.
- Miljö, resurshushållnings- och säkerhetsfrågor.
Bra att veta:
Praktisk marknadsföring 2 innehåller tre stycken uppdrag som du utför under kursens gång.